Vidensdeling = Fremdrift

Vidensdeling… Dette er et emne jeg på det seneste har arbejdet så utroligt meget med. Det sjove ved ordet “vidensdeling” er at det kan skille vandene mere end noget andet ord i vores branche.
Hvis man spørger en tegnestue om hvorfor de ikke samarbejder med deres kollegaer (mange kalder det konkurrenter), om at få branchen i den rigtige retning angående BIM udvikling, så vil i høre de fleste sige:
“Vidensdeling er vigtigt, men vi er bare for dårlige til det i denne branche”

Det er lidt pudsigt så mange aktører i denne branche har det sådan, da jeg altid har set ordet “byggebranche” for et synonym til “samarbejde”
Det er en trist sandhed, som jeg frygter i store træk kun kan ændres af de dimitterende studerende, som har været vant til at vidensdele på daglig basis.
Men…

Størstedelen af vores vidensdeling på skolen foregår indenfor klassens 4 vægge. “Er det godt?” Nej egentlig ikke.
“Hvorfor?” Jo de problemer man primært døjer med på et semester kommer de næste med 90% sikkerhed også til at døje med. Henry Ford ville vende sig i graven, hvis han hørte om denne sløje effektivitet.

Vi skal ud af denne kedelige cirkel, som aldrig vil give fremskridt, da man ikke bare kan forvente lærerne integrerer problemerne i deres semesterplan til næste hold på semestret, samt hvis vi tager denne “vidensdeling sker indenfor klassens 4 vægge” holdning med ud efter endt udd., så ændrer det jo ingenting på brancheplan

Hvad kan vi så gøre?
“Jeg har en plan” – vil Egon Olsen sige.
Det samme vil jeg!

Semestermappe:
Alle klasser kender til deres klassemappe på intranettet.
Stedet hvor man kan ligge de gode ting ud, man “gerne vil dele med andre” (burde ændres til “hjælpe andre med”)

Som visualiseringen viser til højre, så kan den bruges til vidensdeling iblandt klassekammerater.
“Er det godt nok?” Nej! For den viden kommer aldrig videre. Der er ikke noget mere frustrerende end at starte på et nyt semester, og møde et problem i Revit, sigma, project, dokumenthåndtering eller bare IT generelt.
For så at snakke med en, et semester højere opppe, nævne at det døjede de også med og at vedkommende har løsningen på pc’en.

Kan i se hvor kæden hopper af?

Min lille ide
Ved hver semesterafslutning burde en klasse sætte sig ned og have 2 dage til at opsamle de problematikker som fyldte mest på dette semester og få udarbejdet en løsning til dette. (cirklen med revidering og opsamling af viden)
“Hvorfor?” Jo så er problematikkerne belyst og de næste møder ikke de samme problematikker, men højst sandsynlig nogle nye indenfor samme emne.

Det har sine fordele, da videreudvikling betyder alt.
Man kan jo nemt mærke dette ved at smutte ned på et yngre semester og se nogle af de problematikker som de døjer med i eks. Revit. På nogle punkter er de jo længere fremme end hvad ens egen årgang var på samme tidspunkt.
Det skyldes jo at underviserne og specielt guider på nettet er blevet bedre på området, og chancen for at finde løsningen er fordoblet i forhold til i 2009.

Når et helt semesters klasser får belyst, beskrevet og opsamlet problematikker, så burde de ligge i en stor organiseret mappe, som er frit tilgængligt for de næste på semestret.
Dem som nu har siddet og brugt 2 dage på dette arbejde, kan da forvente det samme liggende til dem på næste semester.

Hvis dette kan lykkes, så bevæger man sig ind i en god cirkel med fremdrift og ikke bare en god cirkel uden fremdrift.
Samtidig kan dette materiale i semestermapperne jo give kæmpe inspiration indenfor andre områder af vidensdelingen på skolen. (De 3 små cirkler i bunden).

Jeg har altid ment at vi vidensdeler for lidt, og det gælder også for hele branchen. Men hvorfor kunne vi ikke prøve at gøre noget ved det?
Det nytter ikke noget, at vi kommer ud som konstruktører og ikke aner hvordan man udarbejder løsningsmateriale til nye problemstillinger.
Det kan jeg ihvertfald mærke er nødvendigt nu hvor alt dette DDB og BIM gør sin fremmarch.

/Kenneth Højbjerg, 6.sem

3 Responses to Vidensdeling = Fremdrift

  1. Simon Fiele says:

    Hej Kenneth. Er helt enig med dig i denne diskussion omkring vidensdeling. En ting er, at man kan vidensdele på studiet da det kommer alle til gode uden det koster.
    Jeg tror der hvor virksomheder holder igen er ikke kun fordi de siger “Vidensdeling er vigtigt, men vi er bare for dårlige til det i denne branche”, som i mine øjne er lidt af en dårlig undskyldning.

    Problemet tror jeg er, at hvis et firma har brugt X antal tusind kroner på X antal medarbejder til et internt kursus, f.eks i revit, sigma osv, hvorfor skulle de så give et andet firma den viden gratis? Kan godt forstå hvis virksomheder holder det for sig selv, da de har betalt store summer penge for oplæring.

    Man kan så spørge sig selv om virksomheden ikke vil få ny viden fra andre virksomheder som har betalt penge for andre kurser eller andet? jo måske?

    Men hvordan skulle sådan en vidensdeling foregå? Hvis det du siger skal kunne lade sig gøre, skal de forskellige virksomheder mærke at det giver profit at give ud af sin viden.

    Eksempel:
    Der er en portal eller andet hvor virksomheder kan ligge sin viden ind og hente viden fra andre

    Dette kan kun lade sig gøre, hvis man kan sikre der kun er adgang til den portal, hvis man selv giver viden fra sig, da jeg er sikker på, hvis en virksomhed, der deler sin viden på portalen, får indsigt i at en anden virksomhed henter uden at give så stopper de med vidensdeling forståeligt nok, da de måske har brugt mange tusind kroner på den viden.

    Det eksempel jeg giver tror jeg bare er svært at få til at virke optimal, men jeg har svært ved at se andre muligheder?
    Og man kan spørge, hvem skal styre denne portal?, skal det koste at være medlem der?
    Hvis ja så vil virksomheder måske ikke, men det holder de små virksomheder fra portalen (‘Dem som ikke har råd til ny viden og er en potentiel udnytter af portalen).

    Skal de ikke koste så vil alle kun melde og dem som vil udnytte kan gøre det og det giver usikkerhed for de andre virksomheder medmindre der en ansat til at styre portalen.

    Omkring hvordan du vil strukturere det på skolen, vil helt sikkert komme til gavn. Ved at der blev oprettet sådan et sted, hvor man kunne samle den viden, tror jeg er den rigtige vej for at få lavet ordenlig vidensdeling på studiet.

  2. Kenneth Højbjerg says:

    Hej Simon 🙂
    Fedt du lige fik tid til at smide en kommentar.

    Den er svær på branche plan og jeg har haft diskussion i både BIM-Aarhus og på tegnestuen hernede.
    Man skal tænke væk fra steder så som bimbyen.dk og diverse portaler hvor man smider families ud, da der oftest ikke er struktur på hvad man skal dele ud af sin viden.
    Det er jo en selvfølge, at firmaerne ikke smider ting derud på de sider, da de ikke ved om andre virksomheder er derinde og vil gøre det samme.
    Samtidig er jeg 100% sikker på at vidensdeling imellem firmaer ikke virker, medmindre det typisk er igennem fysiske møder, hvor man får sat ansigt på hinanden.

    Man skal se bort fra hvad kurser og fællesbibliotek oprettelse koster, for viden om brug af Revit og hvordan man tegner families er irellevant for andre og der findes 100.000 guider på youtube og rundt om på nettet.
    Der hvor vidensdeling kan være en stor fordel, er gerne hvad tingene skal munde ud i i forhold til danske standarder.

    Portaler er efter min mening et “no-go”
    Til gengæld kan erfa grupper være vejen frem, indtil en stor organisation som bips tager føringen.

    I erfa grupper foregår vidensdeling 90% af tiden til fysiske weekendsmøder.
    Man har til hvert møde en dagsorden for emne og hvem der skal holde foredrag om emnet.
    Foredragene skal så vidt muligt afholdes af et medlem og ikke et firma ude fra.

    Lad os tage et eksempel:
    8 tegnestuer i en erfa gruppe vil gerne vide mere om informationer på vinduer.
    Den 9. tegnestue afholder så et foredrag om deres forståelse af nødvendige informationer på vinduer. De kommer slet ikke ind på hvordan de tegner dem op eller giver dem objekter.

    De andre i erfa gruppen kan så bruge dette som inspiration og se på om det kunne være nødvendigt at bruge i eget firma.

    Jeg kan komme med en utrolig lang forklaring på hvordan en erfa gruppe kan bygges op, men det må vente til en anden gang 🙂
    Min pointe var bare at der skal tænkes i andre former end de hjemmesider som allerede eksistere. 🙂

  3. Kenneth Højbjerg says:

    Tilføjelse:

    Det kunne være spændende at vide hvad der koster mest:

    – Optimere egen tegnestue i henhold til BIM og DDB
    – Have samarbejdspartnere som ikke er kommet igang med BIM og DDB

    🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: