De Digitale Dage – Projektleder dag 2

Dette indlæg beskriver mit perspektiv, som projektleder på den danske case 1 ved De digitale Dage.

Efter en hektisk opstart fra første dag startede vi morgenen i dag med et projekteringsmøde, hvor vi gennemgik dagens program. Vores status fra første dag var, at de fleste opgaver var udført og de små ting der var tilbage skulle laves i dag.
Vi besluttede til mødet at vi ville forsøge at implementere naviate til at udføre koalitionskontrol på vores Revit modeller. Det blev besluttet for at frigive tid og ressourcer til at løse andre opgaver.

Fra mit perspektiv som projektleder besluttede jeg, at jeg ville inddrage vores workshops i vores case og på den måde sikre et større samarbejde på tværs af projektets organisation. Jeg havde forud for i dag forberedt grupperne på, at de skulle uddelegere en opgave til en af workshopsene, som vi kunne implementere i casen. Efter at have tilpasset strukturen omkring kommunikation og udarbejdet en platform for fildeling på tværs af workshopsene og faggrupperne ved casen, kontaktede jeg workshopsene for at præsentere opgaveoplæggene for dem. Efter forskellige reaktioner fra forskellige workshops fik vi etableret et samarbejde mellem faggruppen Ingeniør-MEP med en opgave til Teknisk installations workshoppen samt med en opgave til Bæredygtigt byggeri. De skulle arbejde med hhv. dimensionering af radiatorer og solafskærmning. Vi fik afgrænset opgaverne og defineret en deadline og derigennem implementeret workshoppens arbejde i casen.

Ved middagstid havde vi i projektgruppen besøg af to undervisere fra EUC Nords tekniske skole, som kom og gav os indsigt i BYG-sol ordningen. Det er overordnet et kommunikationsredskab, som anvendes til forventningsafstemning, skabe kontakt mellem parter i projekteringen og meget mere. Det var en god oplevelse, som satte tanker igang omkring fremtidigt projekt arbejde. Helt sikkert et værktøj, som er anbefalelsesværdigt.

Jeg sluttede dagen i dag af med at påbegynde forberedelsen til præsentationen i morgen ved middagstid. Jeg har udarbejdet spørgeskemaer til alle faggrupper så de kan afrapportere deres oplevelse af projektarbejdet. Dermed håber jeg, at fremlæggelsen kommer til at afspejle den fantastiske proces De Digitale Dage har været for alle os på Case 1, og i hvert fald for mig.

Dagen i morgen byder på en afrunding af opgaverne vi når her på DDD. Vi skal have taget en fælles beslutning omkring hvordan vi bedst præsenterer vores proces og projekt.

Jeg håber disse indlæg har givet et godt billede af min rolle ved DDD samt et indblik i hvordan dagene forløber.

– Peter Haven

peterhaven@gmail.com

Twitter: Klik her
LinkedIn: Klik her
Blog: Klik her

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: