Minimere risikoen for museskade allerede som studerende

Eftersom der bliver flere og flere skader pga. musen, synes jeg det er vigtigt vi allerede i studie tiden har det rigtige værktøj. Dermed ikke sagt det er umuligt at få, men risikoen minimeres rigtig meget ihvertfald. For os som tegner meget i REVIT f.eks. er det specielt vigtigt at have en rigtig go ergonomisk mus. Dette er der ikke så stor fokus på gennem uddannelsen, så jeg kunne godt tænke mig folk måske kunne byde ind med erfaringer om de mus de bruger. Helt nye studerende, og måske folk fra erhverslivet kunne måske få gavn at det, da der jo findes ufattelig mange.

Personligt bruger jeg en Logitech Performance MX. Den kan varmt anbefales

Dbh. Jacob Klit Christensen,
7. sem.
Mail: jkc@privat.dk
LinkedIn: Klik her

6 Responses to Minimere risikoen for museskade allerede som studerende

  1. Jacob Klit Christensen says:

    Nogen der evtentuelt har erfaringer med Logitech Wireless Gaming Mouse G700?

  2. Jeg har mange timers erfaringer bag skærmen, sådan ca. 12-14 år efterhånden og har aldrig haft en museskade, yet.

    Mine idéer til hvordan du kan minimere risikoen for at få museskader er:

    1. Køb en mus du har prøver og føler ligger godt i hånden. Du gør dig selv en bjørnetjeneste ved at købe en billig mus. Jeg vil foreslå folk at tage et kig på gamer muse. Lyder sjovt, men producenterne der laver disse muse, laver dem i samarbejde med professionelle gamere som bruger deres mus ca. dobbelt så meget som os andre (timemæssigt).

    2. Sæt din markørhastighed ned (lav), dette tvinger dig til at lave større og flere bevægelser mens du arbejder.

    3. Sørg altid for at have dine underarme understøtte af bordet, derved kan du slappe af i skulderne.

    4. Sid ret op, og derved holde en naturlig vinkel på dine skuldre.

    5. Lær at slappe af i skuldrene, dette afhjælper også eventuelle myoser.

    6. Og self. hold en pause engang imellem, og få rørt dig lidt.

  3. Michael René Jensen says:

    Det bedste råd jeg har hørt om, er at træne den modsatte hånd op, så man kan skifte lidt.

    Det virker svært og er det faktisk også 😉

    Personligt er jeg ikke til trådløse muse, de er normalt alt for tunge og klodset. Har selv en ganske almindelig Razor gamer mus. Savner dog de ekstra 2-3 knapper man normalt har på logitech muse, men ikke så meget på grund af tegne arbejde.

    Er ikke enig i at man skal sætte musmarkør hastigheden ned, den skal op på max…. til stor irritation for med studerende og undervisere 😉 men jo mindre man skal bevæge musen jo bedre, syntes jeg personligt. Specielt også hvis man arbejder på mere end en skærm.

    Bruger man en wacom er det også en god ide, at bruge den engang imellem i sine tegne programmer og ja det er faktisk også en tilvending som er svær og skal øves på 😉

    Lær at bruge genvejstaster, ikke kun på grund af hurtigheden, men også på grund af den sparende bevægelser med musen.

    Jeg havde engang en logitech mus hos en virksomhed, hvor man kunne ved hjælp af “bly” ændre og fordele vægten anderledes på musen. Det virker faktisk godt i starten, selvom når man fandt den perfekte fordeling, glemte at ændre den 😉 Ved ikke om man stadig kan få dem, hvis man kan, kan den varmt anbefales…. med ledning.

  4. De fleste nye gamer muse har den vægtfordelings funktion.

  5. Jacob Klit Christensen says:

    Jeg har nu fået købt mig en ny mus, da min Logitech Performance MX var slidt op.
    Har søgt en masse omkring gamermus, da de jo er lavet til at blive brugt 24 timer i døgnet næsten. Derfor har jeg købt mig en Logitech G700 gamermus, og er virkelig positivt overrasket! Greb, størrelse, vægt osv. det passer bare perfekt (til min hånd ihvertfald) Desuden har den 11 knapper til genveje, og det er virkelig dejligt og bruge i f.eks. REVIT.
    Så til folk der arbejder meget i REVIT, kan denne mus anbefales rigtig meget!

    Dbh.
    Jacob Klit Christensen

  6. Jeg kan også anbefale Logitech Performance MX.
    Men jeg tror dog ikke kun det er musen der giver andledning til museskader, men ligeså meget at man er opmærksom på at sidder komfortabelt, at ens arm og tildels hånden har ordenlig støtte hvilket igen er afhængig af siddestillingen, stolen -og bordets instillingsmuligheder, Og endelig tror jeg det er vigtigt at man indstiller musen korrekt, med en tilpas følsomhed så simpelthen nedsætter behovet for at bevæge hånden.

    Jeg har brugt mus dagligt de sidste 12 år og har aldrig haft en museskade. Mange bemærker dog min relativt høje følsomhed på musen når de bruger den, men for mig at se er det et ren og skært tilvænningsspørgsmål.
    Man bør tage ansvar for sig selv og sine omgivelser ligesom enhver anden faggruppe ved at lære sit værktøj at kende og indstille det korrekt,
    En problemstilling er at der kommer en del mennesker på bl.a. denne uddannelse med en baggrund hvor de har ingen eller lille erfaring med IT generelt. Det vil sige at de skal starte fra bunden med at skabe nogle gode vaner, hvilket drukner ift. alle de ting de skal sætte sig ind bare for at få pc’en til at gøre som de siger.

    Mvh.
    Thure Lorenzen
    Bygningskonstruktørpraktikant
    VIA UC Horsens

Skriv en kommentar